I dagens utvecklingskultur där agilitet är ledstjärnan för
mycket arbete måste vi kunna användningstesta accentuerat, lättrörligt och i
korta cykler. En UX-ansvarig person med ett upparbetat nätverk eller en grupp
avtillgängliga testare är viktiga framgångsnycklar om vi vill nå en hög grad av
användbarhet och kvalitet på våra leveranser.
När vi gjorde användartester på webbdesign på 90-talet hade
vi ibland 2-3 veckor av perioder då vi genomförde själva testerna med
användare. Detta kunde föregås av ytterligare två veckor då vi letade efter
lämpliga testpersoner. Vilket betydde att i praktiken kunde det ta nästan en
månad från en prototyp togs fram för testning, tills dess att analysen kom
tillbaka till kunden och utvecklingsteamet.
Idag, när fler och fler arbetar med agila metoder är det
uppenbart att det inte fungerar att arbeta med användarcentrerad design på det
sättet, Redan innan upplevde många att utvärderingarna tog för lång
tid, var dyra och kändes för otympliga. Ett populärt svar var "guerilla usability testing", där
fokus låg på snabba, iterativa testningar ute på fältet, med en laptop eller
pappersprototyper och ett fåtal medverkande. Idag ger surfplattor oss ännu mera
mobila möjligheter att enkelt ta ut prototyper till användarna.
Det finns en risk, beroende på vilken produkt vi utvecklar,
att det tar längre tid än vad man planerat för, att hitta, kontakta och boka
testpersoner. Tid som inte riktigt verkar finnas i dagens utvecklingstempo.
Användartestning är precis som vad det säger: Vi låter användare använda
prototypen och noterar hur de interagerar. vilka problem de får, om funktioner
saknas, och så vidare. De som vi vill
ska testa bör absolut vara representanter för målgrupper som vi utvecklar för.
En produkt som är tänkt att användas av revisorer bör testas av revisorer, en
för fotbollsmammor av mammor med barn som spelar fotboll och inte av någon vi
möter på gatan. Det betyder att vi kommer fortfarande att behöva en viss tid i
projektet för att fiska fram representanter som är villiga att testa.
Så hur ska vi lyckas med aktiv användningstestning i en agil utvecklingsvärld?
Min erfarenhet från agila projekt säger att
framgångsfaktorerna i stort sett är samma då som nu men att tempot nu är högre,
ledtiderna kortare och kraven är större:
1.
En ansvarig person - det är mycket viktigt att ha en
projektmedlem som är uttalat ansvarig för de här frågorna, oavsett om vi kallar
dem för användbarhet, användarvänlighet,
användarcentrerad design (UCD) eller användarupplevelse (UX).
2.
Håll frågan levande. Detta är en av de viktigaste
uppgifter den ansvariga har. Att aktivt
ta upp frågorna på möten, att se till att teamet tar emot feedbacken från
tester och agerar på dem och att se till att de finns införda och uppdaterade i
kravdokumentationen.
3.
Arbeta proaktivt med användarmedverkan. Idags
användbarhetsarbete krävs det en konstant dialog med lämpliga testpersoner.
Tumregeln är “att för många är bättre” eftersom det är alltid någon som faller
bort på vägen. Skapa en grupp eller ett nätverk som på olika sätt inkluderas i
utvecklingsarbetet.
4.
Arbeta Iterativt
i korta cykler dvs analysera, prova och gör om. Agila projekt, precis
som klassisk UCD-utveckling, förstår att arbeta iterativt, och det ska vi
utnyttja både praktiskt och i kommunikation.
Detta för att kunna svara upp mot de agila
förutsättningarna. När ni väl har den här iterationens prototyp i händerna,
sitter resten av utvecklingsteamet och implementerar den förra. Ni kommer inte
att ha mycket tid på er, och det är den UCD/UX-ansvariges uppgift att vara
förberedd och kunna leverera den helt
nödvändiga analysen till kommande iteration.
Seniorkonsult och lärare
Sinclair Andersen är lärare hos Informator inom användbarhet och gränsnittsutveckling. Han håller kurserna:
Skicka en kommentar
Trevligt att du vill dela med dig av dina åsikter! Tänk på att hålla på "Netiketten" och använda vårdat språk.