IT-utbildningarna på högskolan är ofta både gedigna och relativt heltäckande. Men trots att man som student lär sig mycket som går att applicera i yrkeslivet så finns det ofta et glapp mellan studenternas kompetens och den kompetensprofil arbetsgivarna efterfrågar. Ofta räcker det att komplettera sin högskoleutbildning med ett par intensiva certifieringskurser för att den egna kompetensprofilen ska vara i linje med vad arbetsmarknaden efterfrågar.
- På högskolan lär man sig inte alltid tillräckligt mycket om hur exempelvis olika programmeringsspråk kan tillämpas i verkligheten, ute i arbetslivet. Våra intensiva certifieringsutbildningar på en eller ett par veckor bidrar till att överbrygga det glappet, säger Tobias Strandh, ansvarig för Microsoftkurser på utbildningsföretaget Informator.
Många storföretag som Ericsson och Volvo väljer att skicka sina unga medarbetare till Informator för att de ska få en möjlighet att komplettera sin kompetens och skolas in på de arbetssätt som ofta används i branschen. Just nu är kompetens inom .NET och Java mest efterfrågat, men trenden är föränderlig och nya programspråk utvecklas ständigt. Tobias Strandh ser många fördelar med att ständigt vidareutvecklas genom att kontinuerligt gå olika certifieringsutbildningar sedan man kommit ut i arbetslivet.
- Om du är duktig på att förhandla dig till många kurser och är mån om att certifiera dig i den senaste tekniken så signalerar det till din arbetsgivare att du är alert och beredd att lägga tid på att uppdatera din kompetensprofil. Det kan på sikt leda till bättre karriärmöjligheter. Certifieringar är helt klart en konkurrensfördel när man söker jobb, en arbetsgivare som väljer mellan en person med eller utan certifieringar väljer sannolikt den med, säger Tobias Strandh.
Affärsmässighet och teknik förenas
Han menar att många nyutexaminerade IT-studenter har ett starkt teknikfokus, något som ofta behöver kompletteras med affärskunskaper och kompetens kring hur man kommunicerar det affärsmässiga värdet i olika IT-lösningar direkt till kund. Den övergripande trenden säger att tekniker i allt större utsträckning har direktkontakt med kund. Ericssons varsel av ett par hundra administratörer under våren är ett konkret exempel på trendens konsekvenser.
- Det är vanligt att arbetsgivare skickar en grupp om tio eller tolv medarbetare, som går en intensivkurs för at komplettera med den specifika kunskap som arbetsgivarens kunder efterfrågar för tillfället. Många väljer att kombinera en renodlad teknikkurs med en ”mjukare” kurs i exempelvis projektledning eller projektmetodik, exempelvis Scrum, som är väldigt efterfrågat just nu, säger Tobias Strandh.
Informator arrangerar regelbundet kostnadsfria seminarium för studenter och individer som vill veta mer om trender och tendenser vad gäller kompetenskrav i IT-branschen. På dessa seminarium ges också en möjlighet att mingla med branschfolk och knyta värdefulla kontakter som kan komma till stor nytta när det är dags att söka jobb. Läs mer på www.informator.se
Många storföretag som Ericsson och Volvo väljer att skicka sina unga medarbetare till Informator för att de ska få en möjlighet att komplettera sin kompetens och skolas in på de arbetssätt som ofta används i branschen. Just nu är kompetens inom .NET och Java mest efterfrågat, men trenden är föränderlig och nya programspråk utvecklas ständigt. Tobias Strandh ser många fördelar med att ständigt vidareutvecklas genom att kontinuerligt gå olika certifieringsutbildningar sedan man kommit ut i arbetslivet.
- Om du är duktig på att förhandla dig till många kurser och är mån om att certifiera dig i den senaste tekniken så signalerar det till din arbetsgivare att du är alert och beredd att lägga tid på att uppdatera din kompetensprofil. Det kan på sikt leda till bättre karriärmöjligheter. Certifieringar är helt klart en konkurrensfördel när man söker jobb, en arbetsgivare som väljer mellan en person med eller utan certifieringar väljer sannolikt den med, säger Tobias Strandh.
Affärsmässighet och teknik förenas
Han menar att många nyutexaminerade IT-studenter har ett starkt teknikfokus, något som ofta behöver kompletteras med affärskunskaper och kompetens kring hur man kommunicerar det affärsmässiga värdet i olika IT-lösningar direkt till kund. Den övergripande trenden säger att tekniker i allt större utsträckning har direktkontakt med kund. Ericssons varsel av ett par hundra administratörer under våren är ett konkret exempel på trendens konsekvenser.
- Det är vanligt att arbetsgivare skickar en grupp om tio eller tolv medarbetare, som går en intensivkurs för at komplettera med den specifika kunskap som arbetsgivarens kunder efterfrågar för tillfället. Många väljer att kombinera en renodlad teknikkurs med en ”mjukare” kurs i exempelvis projektledning eller projektmetodik, exempelvis Scrum, som är väldigt efterfrågat just nu, säger Tobias Strandh.
Informator arrangerar regelbundet kostnadsfria seminarium för studenter och individer som vill veta mer om trender och tendenser vad gäller kompetenskrav i IT-branschen. På dessa seminarium ges också en möjlighet att mingla med branschfolk och knyta värdefulla kontakter som kan komma till stor nytta när det är dags att söka jobb. Läs mer på www.informator.se
Skicka en kommentar
Trevligt att du vill dela med dig av dina åsikter! Tänk på att hålla på "Netiketten" och använda vårdat språk.