Office 365 - hur du lyckas få effekt

Obs bildmontage: det kom inga rapporter från SEF på MS-partnerdagen 2017
I förra veckan var Informator en av sponsorerna till anrika SharePoint & Exchangeforum som i år lite exklusivt sådär pågick under resa från Stockholm till (och i) Tallin, en upplevelse verkligen! I år representerades vi av mig, Tobias Strandh (Sverige) och Anna Sahinoja (Finland).

SEF borde kanske i ärlighetens namn byta namn snart då majoriteten av det som diskuterades rör Microsofts 365-svit och tekniska möjligheter däromkring. Själv deltog jag tex. på extremt intressanta dragningar kring Powershell med 365 och Azure där välkände (och rolige) Todd O Klindt som varit MVP på SharePoint sedan 2006 (följ honom gärna på Twitter), Laura Rogers aka @WonderLaura (ännu en SP MVP), runda-bords-samtal med Marc D Anderson aka @sympmarc och ytterligare en handfull globalt erkända områdesexperter. För dig som jobbar med området och av någon anledning missat detta härliga event rekommenderar jag ett besök på www.seforum.se och en koll i kalendern för nästa år!

I veckan var det Microsofts svenska partnerdag och självklart även här stort fokus på 365 och molnet generellt. Det går liksom inte att missa att vi går allt mer mot att jobba med molnbaserade tekniker och tjänster. Microsoft Sverige är förresten verkligen stolta över det faktum att vi svenskar är världsledande på implementation av nya produkter generellt och Office 365 mer specifikt och ändå var inte tekniken det som deltagarna här liksom på SEF i förra veckan diskuterade mest, vad var då det?

Jo, det stora problemet just nu är att Office 365 har så mycket gottigt instoppat att folk helt enkelt inte vet vart dom skall börja. Det blir liksom allt för många val och då ger man upp och återgår helt och hållet till det som funkat bäst de senaste åren. Problemet här för den som ansvarar för kommunikation och information (inte minst kring personuppgifter som med kommande GDPR) är att ingen riktigt har koll på vart all information ligger. Något kan ligga på jobbmailen, annat på gmail/hotmail, vissa filer har man laddat upp i OneDrive (för det ska vi ju göra), medans andra filer hamnar på C:// eftersom där har allt legat sedan tidernas begynning. Några på bolaget använder DropBox, andra Google Drive, ytterligare ett gäng har infört Slack medans några avdelningar börjat samarbeta i Trello. Tänk er själva hur svårt det blir att verkligen få fram information och det är inte konstigt att undersökningar visar att svenskar i genomsnitt använder 18 timmar/vecka bara för att hitta filer, bilder, presentationer med mera...

Vad är då svaret? Tja, har ni implementerat Office 365 så skulle jag säga att svaret stavas kommunikation! Kommunikation kring vilka policies som gäller, kommunikation om hur vi skall spara filer, kommunikation om de existerande programalternativen i 365 där tex. Planner kan ta över Trellos arbete och Teams både ersätter och förbättrar flödet i Slack. Att det sedan blir allt mer enkelt att hitta det du söker när du tex. i Delve kollar på en personprofil för att hämta info från teams, OneDrive, Outlook med mera kommer verkligen minska tiden det förut tog att bara komma ihåg vart det där du letade efter kunde finnas! Möjligheterna finns där och som jag ser det skulle tex. vi på Informator kunna kombinera rena tekniska utbildningar i de olika 365-delarna med rena kommunikationskurser riktade till olika yrkesgrupper och verkligen kunna få igång effekten av er 365-implementering! Det spelar helt enkelt ingen roll hur mycket företagen investerar i ny teknik om man inte samtidigt investerar i utbildning kring att verkligen använda och dra nytta av detta. Den mänskliga naturen återgår ändå till enklast möjliga arbetssätt och har ni inte kunnat visa hur detta kan göras med er nya teknik så kommer ingen att använda den och ni har just investerat x antal kronor till ingen nytta.

Vill du diskutera mer? Jag finns på LinkedIn och Twitter för snabb kontakt och hör gärna ifrån dig!

/Tobias Strandh,
Nordisk Produkt- och Marknadschef på Informator Tieturi Group

PS: Höll nästan på att missa men du hittar såklart ett gäng utbildningar inom Office 365 med fullt fokus på dig såväl som kommunikationskurser för alla olika rollerInformators webbsida (och hos Tieturi också för den delen om du bor lite längre mot öster :)

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill dela med dig av dina åsikter! Tänk på att hålla på "Netiketten" och använda vårdat språk.