Åren går men problemen
består skulle man kunna säga… I drygt tjugo år har jag mött företag med olika
mognadsgrad med avseende på hur bra kontroll de har på sin mjukvaruutveckling.
Problemen som har presenterats för mig har inte varierat allt för mycket och
det som till en början gjorde mig en aning chockad visade sig senare bara vara
en indikation på den resa som väldigt många företag gör och har gjort under
dessa år. Från att själv har gjort en lång kunskapsresa under många år på
universitetet var detta också resan där dessa företag antingen hade samlat på
sig kunskap aktivt eller lärt sig av sina misstag.
När jag började arbeta
som konsult i början av 2000 fick jag möjlighet att samarbeta med en erfaren
kollega som lärde mig många saker om test och testarbete, en sann mentor.
Tillsammans var vi ute hos ett antal företag och gjorde processutvärderingar
med fokus på hur man bedrev sin testverksamhet. Dessa uppdrag och
diskussionerna vi hade lärde mig oerhört mycket och gav mig erfarenheter som är
applicerbara än idag. Åren gick och jag lämnade konsultbranschen för att arbeta
som chef på både mindre och större företag. På dessa företag bedrev vi även
processförbättringsprojekt i varierande grad beroende på hur mogna företagen
var. Efter några år var jag sedan tillbaka i konsultbranschen igen och första
uppdraget var att göra en processutvärdering.
Efter att ha genomfört de
första intervjuerna började jag se ett mönster. Ett mönster som jag kände igen
allt för väl från de första åren som konsult. Problembilden var den samma då
som förr så min fråga var om det inte hade hänt mer på de tio år som hade
passerat? Jag började fundera på att leta fram en gammal rapport och göra en
”sök-ersätt” på företagsnamnet och krydda med några citat om problem med att få
ordning på den agila utvecklingen och på så sätt göra det enkelt för mig. Nu
blev det inte så utan arbetet med en djupgående analys inleddes och
genomfördes. Rapporten blev omfattande och kunden var nöjd med resultatet, både
analysen och den handlingsplan vi lade fram.
Under resans gång
funderade jag väldigt mycket på varför det inte hade hänt mer på dessa tio
åren. Slutsatsen blev att det har hänt massor av saker och att många företag
har utvecklats och blivit mognare. Jag kom också till insikten att under dessa
år hade det tillkommit flera företag som inte har mjukvaruutveckling som sitt
primära eller ens sekundära levebröd. Exempelvis handlar det om företag där man
utvecklat vissa stödsystem ute i de olika affärsenheterna och sedan beslutat
sig för att ta bilda en IT-enhet eller företag vars produkter har utvecklats
mot att bli mer och mer beroende av mjukvara runtomkring. Min insikt var att
det saknades kompetens om vad test och aktivt kvalitetsarbete innebär och att
man också hade inställningen att man kan själv och därför sprang på mina efter
mina.
Min uppfattning är att
dessa företags resa hade både blivit billigare och enklare om man hade tagit
ett helhetsgrepp om kompetensutvecklingen satsat på att utbilda sin personal på
olika nivåer i organisationen om vad test och kvalitetssäkring innebär. Detta
oavsett om man arbetar traditionellt eller mer agilt. I början av 2000 fanns
det tyvärr inte så många utbildningar inom området men idag finns det ett
betydligt större utbud som bör passa både mindre och mer mogna organisationer för
programvaruutveckling. Om inte så skulle vara fallet så går det alltid att
skräddarsy en utbildning för de speciella krav en organisation kan ha eller
anpassa till exempel övningar till internt material.
En av de viktigaste
aspekterna med att gå en kurs är, både enligt mig själv och väldigt många
kursdeltagare, mötet med andra personer oberoende av om det är personer från en
annan avdelning eller ett annat företag. Att få lyssna till andras
problemställningar och erfarenheter är något som man inte får genom att läsa en
bok hemma på sin kammare. De diskussioner man har på luncherna eller
fikapauserna har en väldigt stor betydelse för att sätta in kunskapen i ett
sammanhang. Det är också på kursen man kan få hjälp av en erfaren lärare att
börja bena ut vad ens problem består av för att sedan koppla detta till
kursinnehållet för att sedan komma tillbaka till arbetsplatsen utrustad med applicerbara
förbättringsverktyg.
Har du påbörjat din
kunskapsresa?
Skribent: Dr. Magnus C.
Ohlsson
Informator erbjuder flera spännande kurser inom Kravhantering och Testmetodik. Se alla våra kurser inom Krav och Test här
Informator erbjuder flera spännande kurser inom Kravhantering och Testmetodik. Se alla våra kurser inom Krav och Test här
Skicka en kommentar
Trevligt att du vill dela med dig av dina åsikter! Tänk på att hålla på "Netiketten" och använda vårdat språk.