Vad är SkyDrive?
SkyDrive är en lagringsplats i molnet som gör det möjligt för dig att lagra filer och komma åt dem via olika enheter. SkyDrive är gratis och tillgängligt för dig som har ett Microsoftkonto (Live, Hotmail etc.). Känner du till Dropbox så är SkyDrive en liknande produkt. I nya Office (2013) så logger du in med ditt Microsoftkonto och kommer enkelt åt dina personliga dokument I SkyDrive.
Via SkyDrive kan du även dela filer med andra.
Vad är SkyDrive Pro?
SkyDrive Pro är en dokumentlagringstjänst som också ger möjlighet att synkronisera dokument men är avsett främst för företag. För Office 365 användare så kommer kopplingen till SkyDrive pro att göra att du kan synkronisera utvalda filer i SharePoint lokalt och därmed få tillgång till dem via olika enheter som Windows Phone, Windows 8 platter och inom en snar framtid även IOS, dvs iPhone eller iPad etc. SkyDrive Pro synkroniserar automatiskt filerna när du är online.
När SkyDrive Pro är uppsatt så fungerar denna produkt även hos företag med egna servrar i den utsträckning som företaget valt.
Så vad händer med SharePoint Workspace?
SharePoint Workspace är ju den product som i Office 2010 hanterade offlinesynkronisering. Från och med Office/SharePoint 2013 så ersätts SharePoint Workspace av SkyDrive Pro och är nu den funktion som hanterar offline synkronisering. De företag som eventuellt använder andra delar av SharePoint Workspace kan köra 2010 versionen i SharePoint 2013.
Hur mycket lagring erbjuder SkyDrive Pro?
Med Office 365 eller SharePoint online så får varje användare 7GB allokerat. I företagsuppsatta versioner av SharePoint 2013 så anges denna datamängd av administratören.
Vem har tillgång till SkyDrive Pro?
I de flesta versioner av Office 2013 och Office 365 så ingår SkyDrive Pro.
SkyDrive Pro är normalt sett anslutet till din personliga lagringsplats i SharePoint men du kan välja att ansluta andra bibliotek i organisationen till din SkyDrive Pro om du har tillräckliga rättigheter. Om ditt företag har egna SharePointservrar så kan SkyDrive Pro sättas upp enligt företagets möjligheter och övriga struktur.
Skicka en kommentar
Trevligt att du vill dela med dig av dina åsikter! Tänk på att hålla på "Netiketten" och använda vårdat språk.