Programmeringskunskaper - Karriärväg för testare

- Ända sedan tonåren har jag varit intresserad av programmering. Jag köpte olika böcker, gick olika kurser, försökte lära mig från Internet, men kände ändå att jag inte riktigt förstod, att jag inte riktigt hade koll på helheten.
Daud Khan
När jag började arbeta som mjukvarutestare år 2006 kom jag långt ifrån programmering. Det var ren manuell testning som gällde istället för en kombination av programmering och testning som jag hade förväntat mig. Så jag fortsatte att jaga mitt intresse för programmering och började med testautomatisering. Jag kämpande vidare och tog varje tillfälle i akt att få koda och prova på olika programmeringsspråk.

Efter flera års kämpande och nyfikenhet så öppnades en hel värld av programmering när jag gav mig på en certifiering i Java. Helt plötsligt föll alla bitar på plats och jag insåg vilken pusselbit jag saknat under alla dessa år. Jag önskar att jag hade haft en bra mentor/pedagog som kunde förklarat programmering och dess svårigheter på ett enkelt sätt. Det var detta som ledde till att jag ville hjälpa andra som befann sig i liknande situation som jag hade upplevt i så många år. Jag förstod nu vad andra går igenom och vilken hjälp de behöver.

Idag när testarens roll har förändrats och man kräver mer tekniska testare, som både kan testning och programmering, är behovet av programmeringskunskaper ännu viktigare. Många behöver få grunderna i programmering förklarat på ett förenklat sätt kopplat till riktiga objekt och system. Efter att ha hjälpt många människor med programmering har jag tagit fram utbildningen ”Programmering för testare” där man lär sig felsökning, läsa och förstå kod samt även skriva egen kod. Med denna utbildning hoppas jag få vara den mentor och pedagog som jag själv önskade mig under mina år av eget kämpande.

---
Daud Khan är är data- och elektronikingenjör, testare och testledare. Han är ISTQB® Certified Tester - Advanced Level - Full Advanced, men har även en rad andra utbildningar i bagaget till exempel PMI CAPM (Certified Associate in Project Management) och SCJP 6.0 (Sun Certified Java Programmer). Daud Khan har arbetat i över tio år med Quality Assurance

Informator erbjuder flera spännande kurser inom Kravhantering och Testmetodik. Se alla våra kurser inom Krav och Test här

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill dela med dig av dina åsikter! Tänk på att hålla på "Netiketten" och använda vårdat språk.