- årtiondets industriinvestering räknas hem inom 3 år.
Har ert företag eller organisation svårt att komma ur
fläcken med arkitektur och komponenter eftersom ”de i ledningen” är ständigt
upptagna med annat? En vanlig orsak är att ledningsgruppen har koll på vad
investeringen i arkitektur kostar men sällan på vad den inbringar
– där ligger äldre branscher som fordonsindustrin ofta före IT (tänk Scania eller
Volvo Lastvagnar).
Enligt forskare vid HHS i Stockholm är fordonsindustrin den
mest konkurrensutsatta, tvingas bli 5 % mer effektiv varje år, och skillnaden
inom processeffektivisering, Lean-tänkande, mm gentemot t ex läkemedel är årtionden.
Även om kunskapsbranscher som IT gör klokt i att inte ta efter allt rakt av
från tillverkande industri, så är flexibla produktarkitekturer ett
område där vi har åtskilligt att lära.
För bilutvecklaren Dr. Ulrich Hackenberg är årtalet 13 ett
lyckotal. I läroböcker om ekonomisk historia lär han hamna granne med Henry
Ford, efter att i trettio år ha talat för mer eller mindre döva öron i
bilindustrin. Tills han en dag fick gehör hos VD:n för Volkswagen. Där trampade
man gasen i botten.
På fyra år standardiseras ett fyrtiotal olika
modeller av ett tiotal bilmärken (från skogsarbetarens Skoda till advokatens Audi)
kring den koncerngemensamma megaplattformen MQB, Modularer Querbaukasten (läser du hellre engelska än
tyska så se Wikipedia).
Snabbare utvecklingscykler plus stordriftsfördelar i dokumentation, inskolning,
supportsystem/diagnostik, reservdelshantering, tillverkning mm är förklaringen
till att investeringen förväntas betala sig på bara tre år. Till skillnad från
många andra företag beror förbättringarna inte heller på ointresse för
komponentsamarbete i utgångsläget, eftersom det fungerade redan innan och det
finns en koncernkultur som löser varje sak helst bara en gång men bra.
Före Internets genombrott (ifall någon läsare ännu minns den
tiden... ) använde systerföretagens utvecklingsavdelningar Volkswagenkoncernens
egen kommunikationslänk till en gemensam komponentförvaltningsdatabas, KVS. Det
var inte precis billigt med dagens mått mätt, men väl värt kostnaden.
Nu tar koncernen ett kliv, från gemensamma komponenter på en
rad olika plattformar, till en flexibel, varierbar bygglåda och
ramverksplattform för alla. Från en plattform per ”kärnfamilj” av bilmodeller, till en
för en hel ”klan”. Samtidigt klarar komponentarkitekturen MQB större skillnader
mellan kärnfamiljerna inom klanen.
Hackenberg, numera utvecklingschef för märket VW, har sagt
till Reuters och olika branschtidningar att produktarkitektur blivit mer än
teknik: ett strategiskt konkurrensverktyg för företagsledningar. Med sin megaplattform
visar han att (och hur) det går att få ekonomi i en extremt konkurrensutsatt
industri. Konkurrenters kommentarer till MQB har varit lika instämmande som
självkritiska (”vi måste ha missat något viktigt”). Det är överflödigt att
påpeka att en robust, flexibel arkitektur är navet i effektiv utveckling. Skall
man gå in på nyckeltal för komponentbaserad utveckling inom mjukvara så handlar
de alltså knappast om gamla vanliga Kloc (kilorader egen kod)...
Alla tekniska produkter har något slags arkitektur - fast
olika bra... En enkel indikator är antalet komponenttyper jämfört med en
snarlik produktportfölj från branschkolleger. Där brukar svenska lastvagnar
vara stjärna i klassen, och en gammal studie från KTH nämnde konkurrenter i
sydligare nejder där det gick åt ungefär 10 gånger fler komponenttyper
per bil än i Sverige (ett gap var bara förnamnet – faktor tio liknar snarare AB
Volvos och J. C. van Dammes stunt ”Epic Split” på YouTube...)
Ett annat men inte helt olika nyckeltal är återanvändbarhet
mätt som kvoten Summa möjliga produktvarianter / Summa komponenttyper. M
a o hur ”universella” komponenterna blivit, hur många olika sammanhang/komponentkombinationer
de klarar att fungera i (användbara kombinationer dvs borträknat de som
är omöjliga att leverera resp sälja).
Tänkvärt för Informators läsare är att Volkswagens MQB
sammanfallit med en liknande trend, om än långsammare och mindre dramatisk, inom
systemarkitektur: från att ha tänkt som ett slags ”komponentdatabas-administratörer”
(gemensamma tjänster och komponenter) till att tänka mer som ett mjukvaruhus, i
termer av en varierbar software-product line, ungefär som de svenska ”I:na” med
sina affärssystem (ERP, CRM, SCM, mm).
Tekniskt sett hakar kvalitetsattribut som
förändringstålighet och modifierbarhet alltmer in i fördefinierade,
förprogrammerade variabilitetsmekanismer (parameterfiler, konfigureringsstöd,
osv). Mer om tänjbara komponenter i en kommande gästblogg.
konsult, Kiseldalen.com
Huvudförfattare:
Growing Modular: Mass Customization ofComplex Products, Services and Software samt UML Xtra Light: How to Specify Your SW Requirements UML 2
Professional, OCUP Advanced Level
(certifikatnivå 3 av 3)
Milan samarbetar med Informator sedan våren 1996 inom
modellering, UML, krav, analys, arkitektur och design. Håller f.n. kurser i Arkitektur,
i modellering (T2715, T2716), och i februari 2013
höll han också Informators fullsatta Frukostseminarium om användningsfall.
Skicka en kommentar
Trevligt att du vill dela med dig av dina åsikter! Tänk på att hålla på "Netiketten" och använda vårdat språk.