För några dagar sedan skrev jag ett
inlägg om att de flesta så kallade ”ITIL-projekt” är misslyckade. I sann
journalistisk anda spetsade jag till verkligheten lite. Misslyckade är ett
starkt ord. Det handlar nog snarare om att många ITIL-projekt inte lever upp
till högt ställda förväntningar.
Som botgöring ska jag nu försöka ge ITIL lite
upprättelse genom att nyansera mig en aning.
ITIL är ett förträffligt verktyg som kan göra
underverk för vilken IT-verksamhet som helst. Om det används på rätt sätt.
På Olingo är vi allergiska mot uttrycket ”Vi ska implementera/införa ITIL”. Vi brukar bemöta det påståendet med ett motförslaget att ni kommer troligtvis få bättre valuta för pengarna om ni köper wienerbröd till personalen istället.
Uttrycket ”införa ITIL” skapar en förväntan av att man ska ersätta nuvarande arbetssätt med ITIL-processer. Man ska gå från ett ineffektivt och gammalmodigt sätt att arbeta till ITIL ”best practice” och, som genom ett trollslag, ska alla IT-problem man tidigare upplevt lösa sig.
Det funkar inte riktigt så.
Tanken med ITIL är att man ska utgå från den egna verksamheten och hämta tips och idéer från ITIL-ramverket. Dessa idéer kan användas för att utveckla verksamheten stegvis. En sak i taget.
Så, om du hör någon i din organisation som snackar om att införa ITIL – be om en kanelbulle istället.
Skicka en kommentar
Trevligt att du vill dela med dig av dina åsikter! Tänk på att hålla på "Netiketten" och använda vårdat språk.