Kulturen
sitter i väggarna.. slitet uttryck men ack så fel. Om det var i väggarna det
satt så hade det bara varit att måla om. Kulturen sitter i människorna. Och
framförallt relationen mellan människor. Kultur finns överallt där det finns
minst två människor. Det är ett hett ämne på agendan och man ser hur pingisbord
och flipperspel presenteras som lösningar på dålig kultur och hur man får
engagerade medarbetare. Det är svårt att se kulturen, och kan man inte se den
så är det ännu svårare att göra något åt den. Det pratas om dåligt ledarskap
och oengagerade medarbetare, men handen på hjärtat; ingen vill vara en dålig
chef och medarbetare vill vara engagerade på arbetsplatsen. Det är min tes när
jag hjälper företag och organisationer som har en kultur som skaver.
Det
finns massor av potential i medarbetare och chefer och ofta handlar det bara om
att kalibrera om sitt fokus på styrning, ledarskap och kommunikation. Ofta så
motverkar de varandra och skickar fel signaler för att man inte ser hur det
hänger ihop. Ett tydligt exempel jag ofta ser är att man vill ha kreativa
medarbetare samtidigt som man har mobilförbud på möten med syfte att få
engagerade medarbetare. Men om man inte ens är betrodd att använda sitt
arbetsredskap, mobiltelefonen, så är det inte så högt i tak för misstag och
experimenterande vilket är en förutsättning för kreativitet. Man kan inte säga
att man vill ha kreativa medarbetare och samtidigt utöva hård styrning i
detalj. Det blir ingen kreativ av. För att vara kreativ krävs en tillåtande
miljö där det är ok att prova och misslyckas. Det är också en av de stora
utmaningarna nu med digitalisering och all ny teknisk utveckling som sker så
fort. I arbete med digitalisering i sjukvården så blir det så tydligt hur
kulturen är en kritisk del. Att se kulturen för att kunna förtydliga vilka
spelregler som gäller vart. Som medborgare och patient så vill vi att en läkare
har full tilltro till sin kompetens och förlitar sig på vetenskapen och ska
sträva efter att göra rätt i mötet med patienten. Det ligger också helt i linje
med den kultur som gäller inom yrkeskåren och yrkesstoltheten. Däremot så
behöver samma läkare vara öppen för att göra fel och experimentera inom tydliga
ramar när man arbetar med digitalisering för att man ska hitta rätt lösningar.
Då utvecklingen går så fort så kan man inte fastna i analyserande utan genom
testande av tekniken så når man framsteg – fail forward. Varje misslyckat
resultat är ett steg närmare lyckat resultat.
Kulturen
anses vara den största felorsaken till att man misslyckas med digitalisering
och det kan jag skriva under på. Efter 15 års erfarenhet av förändringsledning
av såväl teknisk utveckling, omorganisation, hopslagning av bolag etc så är det
en helt ny spelplan nu med fler dimensioner som man behöver ta hänsyn till. De
gamla ledarskapsmetoderna räcker inte utan man behöver komplettera med
kulturkartläggning för att inte konfundera medarbetare om var man behöver
använda vilka spelregler. Pingisborden jag nämnde ovan är bra exempel på något
som fungerar inom vissa kulturer men som skulle få helt motsatt effekt inom
andra organisationskulturer.
Det
är en spännande tid vi lever i. Det har aldrig gått så fort som det gör nu, och
det kommer aldrig mer gå så långsamt igen. Den ständiga förändringen kommer bli
den nya vardagen. Och det går fort, mycket fortare än tidigare, vilket gör att
man behöver vara mer snabbrörlig i sina beslut, och även medarbetarna behöver
hänga med och ställa om snabbare. Vi behöver ha en tydligare vision och kan
inte förlita oss på statiska mål utan snarare förtydliga riktningen som kan
ändras när ny kunskap utvecklas. Vi behöver föra en bättre dialog för att
snabbare få återkoppling, få in synpunkter och utvärdera för att nå framsteg.
Kommunikation
blir viktigare då vi behöver kunna nå fram till mer heterogena målgrupper med
olika referensramar då de kommer från olika kulturer, bakgrund etc. När jag
hjälper organisationer kartlägga sin kultur tar vi utgångspunkt utifrån deras
kontext, var befinner de sig? I vilket land, i vilken marknad, i vilken region
och hur påverkar det människors förhållningssätt till beslut, makt, förtroende?
Efter att ha arbetat och bott i 14 länder på 5 kontinenter så finns det några kulturella
olikheter men också några likheter mellan oss människor och de organisationer
vi verkar i. Jag ser varje organisation som ett träd, dvs likt ett träd i
skogen så är varje organisation unik. Ett träd tillhör en sort men du hittar
inte två likadana björkar i skogen och lika är det med företagen, de verkar i
samma bransch men är ändå unika. Vad man producerar i sin organisation kan
kopieras men hur man gör det är kulturen och den är unik. De anställda och
samarbetspartners som bidrar till utvecklingen är snarare som blommor som växer
runt trädet, om de vill. Dvs en blomma kan välja att växa nära ett träd om det
mår bra av det och det är viktigare för organisationer i allmänhet att förstå
att det är medarbetarna som väljer var de vill vara. Så gör det enkelt att
välja, såväl för medarbetare som för kunder.
Gör
det enkelt för de att välja att arbeta hos er, att sluta avtal med er för att
det är tydligt vad ni står för och att ni är äkta i att ni lever som ni lär.
Transparensen blir större och större och därför kan man inte ha fina värdeord
på väggarna om man inte lever de. Det blir för stort glapp mellan varumärke och
den inre kulturen, och oäkta är ingen vinstlott. Då kan de anställda bli
varumärkesmarodörer istället för ambassadörer. Om medarbetarna mår bra så mår
företaget bra, och för att växa i rätt riktning behöver ledningen vara tydlig
med sin riktning, varför finns man och vad är viktigt?
När
vi köpte hus för några år sedan så fanns det en stor trädgård och jag såg fram
emot att se vad som växte upp. Men jag såg inte skillnad på ogräs och det som
var planterat, för mig var allt grönt och växte. Jag bad en trädgårdsdesigner
komma över och under några timmar gick hon igenom hela trädgården med mig. Den
här passar bättre i skuggan och den här kan du dela på så trivs de bättre om de
får mer luft runt sig. De här ska du vara noga med, trots att de har fina vita
blommor så är det ogräs som tar över trädgården om du inte håller efter. Och
med en sån liten insats kunde jag dra nytta av de växter som redan fanns i
trädgården men som behövde förändrade förutsättningar för att trivas. Det
här är väldigt likt kulturen i företag, den finns och gror vare sig du odlar
den eller inte. Och när den väl finns där så är den stark och bildar sin egen
motståndskraft mot förändringar. Kulturen är ett resultat av samspelet mellan
styrning, ledarskap och kommunikation och ibland kan det vara svårt att se när
man är mitt i den.
Hur
ser det ut hos er? Hänger er kultur ihop med hur ni kommunicerar ert varumärke
utåt med värderingar, vision etc. Hur arbetar man när inte chefen tittar på?
Hur når medarbetarna? Är de stolta och lojala? I en fruktsam kultur har man
högre produktivitet, lägre sjukfrånvaro och nöjdare kunder då medarbetarna
gärna gör det där lilla extra. Personalomsättningen minskar och man får en mer
generös kultur där man hjälps åt vilket får positiva bieffekter i att
personalen själva arbetar för ett effektivare arbetssätt när man får ett
tydligare strategiskt kundperspektiv. Ofta när man gör en kulturkartläggning så
inser man att man gör mycket bra och att det är så lite kalibrering som behövs
för att förstärka de positiva beteenden som faktiskt finns redan på vissa
ställen i organisationen och ta bort motsägelsefulla förutsättningar som
motverkar visionen. När man gjort en kulturkartläggning så man ser hur det
hänger ihop så får man en ny syn på hur man arbetar med styrning, ledarskap och
kommunikation då man ser konsekvenser och effekter tydligare.
Några
vanliga orsaker till problem med kulturen är ofta att man bytt ut ledningen,
gjort en större förändring utan att tagit hänsyn till kulturen tex
ihopslagning, ändrad strategi utan förankring hos medarbetarna. Det har blivit
ett glapp mellan hur man arbetat tidigare till vad som förväntas framåt och det
har inte kommunicerats så det börjar skava. Men när man belyser det, sätter ord
på det så kan man se samband och vad som är grundorsak och vad som är
konsekvens istället för att bara sätta plåster på situationen så kan man ta itu
med grundorsaken. Det är enkelt men inte lätt.
Under kursen M1717 Organisationsutveckling - kultur som framgångsfaktor får du arbeta fram en handlingsplan för den egna kulturen med förbättringspotential och prova på olika verktyg och metoder. Läs mer om kursen här
Mia Liljeberg
Är en av Informators experter inom Ledarskap och företagskultur och håller kurserna M1717 Organisationsutveckling - kultur som framgångsfaktor och M1723 Processkartläggning - effektiv processutveckling
Under kursen M1717 Organisationsutveckling - kultur som framgångsfaktor får du arbeta fram en handlingsplan för den egna kulturen med förbättringspotential och prova på olika verktyg och metoder. Läs mer om kursen här
Mia Liljeberg
Är en av Informators experter inom Ledarskap och företagskultur och håller kurserna M1717 Organisationsutveckling - kultur som framgångsfaktor och M1723 Processkartläggning - effektiv processutveckling
Skicka en kommentar
Trevligt att du vill dela med dig av dina åsikter! Tänk på att hålla på "Netiketten" och använda vårdat språk.