Så är Schweiz igång med provdrift i
århundradets bygge Gotthard-Basistunneln på 57 km, från Erstfeld i
tysktalande kantonen Uri till Bodio i italiensktalande Ticino. Under 2300 m
berg som djupast. Tester säger mer än invigningsceremonier, tar ner på jorden
vad invigningstal lyft till skyarna, visar både styrkor och svagheter, och
motiverar till kunskapsutbyte över branschgränserna – som ger en
och annan deja vu åt en IT-arkitekt…
1. Douglas R. Hofstadter’s lag: ”Det tar alltid
längre tid”
Närmare bestämt 70 år, från en ingenjörs
visionära idé anno 1947 och folkomröstning 1998 till ordinarie drift framåt
årsskiftet 2016-17. Hofstadter’s lag är rekursiv:
”Det tar alltid längre tid än planerat
trots att man tagit hänsyn till Hofstadter’s lag”. :)
2. Det går att hålla budget…
Strax under 110 miljarder SEK blev det,
främst från vägskatten och momsen, och budgeten justerades inte för annat än
inflationen. Det är ett av skälen till stödet hos 80 % av schweiziska väljare (Demoskop i år) för liknande investeringar. Lika
viktigt är att det gynnar turistnäringen.
3. …särskilt när återanvändning fungerar
En betydande del av de 28 miljoner ton
berg man brutit återanvändes på plats, under byggarbeten i tunneln och strax
utanför.
4. Att bli för bra på att spara kan bli dyrt
efteråt
För att minska kostnaden har man krympt
båda tunnelrören med 10 %, från 45 kvm i tvärsnitt i Lötschbergtunneln nyligen
till 41 nu, att jämföra med drygt 60 i liknande projekt i Tyskland. Så nu
följer man provdriften med spänning. Persontåg har en tidtabellsenlig hastighet
på 200 km/h i tunneln, godståg däremot bara 100…
Här skulle en vaken IT-arkitekt kräva
ingående tester på ritstadiet. Matlab och trafiksimulatorer om det är tåg som
rör sig, animeringar och stand-up möten kring UML sekvensdiagram om det är
signaler eller transaktioner som rör sig. Beteenden/förlopp är en viktig del av
arkitektur och modellering.
5. Man kan slå i prestandataket trots
prestandareserver
Tågoperatören behöver köra 2 persontåg
per timme, inte bara 1 som ursprungligen planerat. Hastighetsskillnaden på 100
km/h mot godstågen framför respektive bakom, tillsammans med den höjda
trafiktätheten i de smala tunnelrören, ökar lufttrycket framför persontågen
resp undertrycket bakom dem. Det kan ev. bromsa persontågen så mycket att de
får svårt att hålla tidtabellen - som är både landets och planeringsalgoritmers
paradnummer. I så fall finns fem möjliga lösningar på problemet, ingen av dem
billig…
6. Parallella team – om man är
noggrann och följer upp regelbundet
Kontrakten var modulindelade på 5
sektioner, och arbetena pågick samtidigt m h a tillträdespunkter i mitten. Ändå
stödde alla moduler gränssnitten utan trassel: man möttes prick vid
sektionsgränserna. Högsta uppmätta avvikelse av alla mötespunkter blev bara 13
cm.
7. Säkerhet allt viktigare
Aktiv säkerhet, bl a 3200 km kopparkabel
(som avståndet från Irlands västkust till St. John’s i Kanada). Passiv
säkerhet, bl a räddningsgångar mellan tunnelrören, med täta mellanrum (325 m),
räddningsstation under jorden på halva vägen genom tunneln, mm.
8. Modulindelningen ger skalbarhet
Modularitet på flera nivåer gör tunneln
lättare att bygga ut med nya sektioner. Behöver kunden lägga ytterligare 50 km
under jord i framtiden, så går det att bygga nya tillträdespunkter för dem på
rätt ställen.
Ett av flera parallella team i arbete med sin modul av världens längsta
tunnel.
(bildkälla: Cooper.ch 18:01, 19 September 2006 (UTC) - Own work, CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1189499)
Reguljärdrift börjar i december. Ingen
idé att leta efter vagn med takfönster då, man ser ju bara berg. Bergrund. :)
konsult, Kiseldalen.com
Huvudförfattare: Growing Modular: Mass Customization of Complex Products, Services and Software samt UML Xtra Light: How to Specify Your SW Requirements UML 2 Professional, OCUP Advanced Level (certifikatnivå 3 av 3)
Huvudförfattare: Growing Modular: Mass Customization of Complex Products, Services and Software samt UML Xtra Light: How to Specify Your SW Requirements UML 2 Professional, OCUP Advanced Level (certifikatnivå 3 av 3)
Milan samarbetar med
Informator sedan våren 1996 inom modellering, UML, krav, analys, arkitektur och
design. Håller f.n. kurser i grundläggande Arkitektur, Modular Product Line Architecture (T1430), i modellering (T2715, T2716), och 2013 höll han också Informators
fullsatta Frukostseminarium om användningsfall.
Skicka en kommentar
Trevligt att du vill dela med dig av dina åsikter! Tänk på att hålla på "Netiketten" och använda vårdat språk.