I en artikel i DN "Bristande it-miljö kostar miljarder", den 1 december, noterade man
bland annat att "Ett vanligt problem är att det köps in avancerade it-system
på arbetsplatser utan att man först har kartlagt vilka behoven är och utan att
ledningen har gett tydligt stöd."
Foto: Henrik Montgomery/TT |
I de kurser vi har om användbarhet och användarcentrerad
design lär vi ut att det första är kvalitetsmått och det senare är en
utvecklingsprocess för att ta fram en produkt, båda baserade på de faktiska
användarnas behov.
Det finns också både ett Före och ett Efter den processen;
ett Efter som till exempel innebär en planerad implementering,
utbildningsinsatser inom organisationen och förändring av arbetsrutiner, på
grund av nya verktyg.
Före krävs en beslutsprocess som absolut bör innefatta en
behovsinventering, en målgruppsanalys, genomgång av möjliga lösningar och
leverantörer, med mera. Alltför ofta, konstaterar vi att beställaren saknar den
tekniska kompetensen att upphandla. Detta är inte så konstigt då vi alla inte
kan vara IT-specialister. Beställarna behöver istället förlita sig till
konsulter och deras rekommendationer.
Tyvärr har vi sett mer än en gång hur konsulter i slutändan
rekommenderat, vad vi har ansett, vara överdimensionerade och inte särskilt
ändamålsenliga lösningar. Ibland har det visat sig att de rent av varit ombud
för dessa lösningar.
Gång efter annan visar forskning att de mest fundamentala
framgångskriterierna vid utveckling och implementering av IT-lösningar och
produkter är, utöver en tydlig målbild, kunskap om användargrupperna samt deras
behov och mål. Att ha denna kunskap krävs för att vi ska förstå vad det vi
egentligen ska upphandla. Under utvecklingsfasen är en av de kritiska
framgångsfaktorerna "aktiv involvering av användare", men redan i
beställningsfasen är samma faktorer viktiga. Det gäller inte bara stora dyra
IT-system eller inköp av program och annan mjukvara, utan även vid
införskaffande av datorstöd som webb-lösningar, t.ex. ett intranät.
Det är naturligt att IT-projekt får starkt teknikfokus, men
även andra aspekter behöver prioriteras. I varje projekt behöver man tillföra
kompetens och kunskap om målgruppens behov, användningsanalyser och
icke-teknisk kravformulering. Det är av yttersta vikt att förstå vad man ska
beställa, det aktuella projektets framgångsfaktorer, och formulera uttalade
förväntningar om vilka effekter man vill uppnå.
Dessa kompetenser återfinns bland UX-designers och
användbarhetsspecialister, ett ganska brett fält som innefattar
informationsarkitekter, interaktionsdesigners och, som i det här fallet,
behovsanalytiker, som arbetar som beställarstöd för organisationer, både privat
och offentligt.
Vi på Symmetri kommer från gränssnittet mellan användbarhet,
som vi arbetat med i decennier och verksamhetsutveckling. Vi har länge sett
behovet av att stödja organisationer i andra delar än de tekniska vid
upphandlingar.
Tillsammans med Informator erbjuder vi skräddarsydda
workshops ute på företag för att skapa förståelse för vikten av de olika
aspekterna av inköp och upphandling, och kommer inom kort även att erbjuda en
kurs riktad speciellt mot beställare och uppköpare.
Kontakta Informator om du vill veta mer >
Kontakta Informator om du vill veta mer >
Seniorkonsult och lärare
Sinclair Andersen är lärare hos Informator inom användbarhet och gränsnittsutveckling. Han håller kurserna:
Skicka en kommentar
Trevligt att du vill dela med dig av dina åsikter! Tänk på att hålla på "Netiketten" och använda vårdat språk.