företags-moln
och telekom-moln blir inga finvädersmoln.
Mitt långa
samarbete med Informator har lärt mig spetsa öronen när andra (i regel mycket
större) företag med Informatorkoppling syns och hörs. Senast Oracle i
mars, då deras Senior Vice President Peter S Magnusson höll en intressant
keynote på SICS-dagen i Kista, ”When worlds collide: Enterprise and CloudComputing”, som framhöll skillnaderna mellan företagsmoln och ”vanligt
traditionellt” konsumentmoln, och avslutade med att ”the enterprise cloud will
be a very very different beast”.
Vissa skillnader gällde marknad och
ekonomi, t ex är omsättningen på den globala annonsmarknaden på nätet (som alla
pratar om i o m att de märker av den varje dag) bara en knapp tjugondel av
världens IT marknad, och räknar man in telekom så bara en femtiondedel. Ändå är
annonserna lejonparten av omsättningen i konsumentinriktad IT som sociala
medier, sökmotorer, YouTube, nättidningar, mm.
Dessutom visade sig skillnaden i
klassiska NFR & QA (icke-funktionella krav på kvalitetsegenskaper hos
arkitekturen) vara ännu större. Han gav flera exempel, bl a:
- prestanda resp tillgänglighet, ungefär 100 gånger strängare krav på svarstider resp
på steady-state availability i företagssystem än i konsumentinriktade system
- kundanpassning/variabilitet,
modifierbarhet,
företagsapplikationer är minst 10 000 gånger fler (och mer olika), samtidigt som
de innehåller komplex specifik verksamhetslogik och lever under mycket snävare
kostnadsramar, och det i årtionden (inte månader). Magnusson jämförde konsumentmolnet
med en monokultur (majsfält i Mellanvästern) och konstaterade torrt att så ser
det inte ut på företagssidan
- säkerhet:
intrång i konsumentmoln är ”bara” pinsamt, men på företagssidan brukar det leda
till förlorade kontrakt och till uppsägningar...
Åskmoln
(källa: Universeum)
Så kom Påsktider. Dags för ny
diskussionsvända med kusinen/kollegan (senior architect i Silicon Valley, som
förekom i min gästblogg i januari här).
Via LinkedIn, så man skickar med SICS-länken direkt i stället, och slapp dotcom-kladda
diverse skisser på servetter (den här gången...) Han blev lika inspirerad av
Magnussons presentation, och lade till:
”Och så telekomcloud - också very
very different. Har sina konsumentsidor, företagssidor, och specifika egna
sidor. Den körs på stora datacentra, i nätet, och även hos kund. Handlar inte
om att centralisera till ett ställe, utan om att decentralisera till en mycket
distribuerad cloud.”
Jag nämner ”content caching” i
nätet av video och distribuerad YouTube, eftersom svenska SICS har optimeringsforskat
i båda.
”Ja, det kallas Content Delivery
Network, CDN, men är bara ett av nio användningsområden (ursprungliga ETSI use
cases) i telekommolnet. Det blir intressant att se hur leverantörer med rötter
i IT resp med rötter i telekominfrastruktur handskas med övergången, från tonvikten
på hårdvarunät till mjukvara, och framför allt, till den här nya sortens tjänster
i nätet.”
Snabba puckar i molnet alltså, och
det åt tre håll samtidigt. Inget större fel på att vi båda (i likhet med många
Informatorkunder) satsat på mjukvarubanan, kan jag tycka...
Huvudförfattare:
GrowingModular: Mass Customization of Complex Products, Services and Software samt
UMLXtra Light: How to Specify Your SW Requirements
UML 2
Professional, OCUP
Advanced Level (certifikatnivå 3 av 3)
Milan samarbetar med Informator sedan våren 1996 inom
modellering, UML, krav, analys, arkitektur och design. Håller f.n. kurser i
grundläggande Arkitektur,
Modular Product Line Architecture (T1430),
i modellering (T2715,
T2716),
och 2013 höll han också Informators fullsatta Frukostseminarium om användningsfall.
Skicka en kommentar
Trevligt att du vill dela med dig av dina åsikter! Tänk på att hålla på "Netiketten" och använda vårdat språk.