95 % av alla chefer vet inte vad som är viktigast för motivationen


Jag älskar böcker. Och även om Stieg Larsson, Jo Nesbø och deras kollegor kan få mig att njuta så finns det få ögonblick som är så härliga som när man läser en fackbok som ger helt nya perspektiv. De där böckerna som får en att vilja ropa Eureka! eller Halleluja! för att man fått en ny insikt. Det är förmodligen längtan efter denna känsla som gjort att jag driver TUK Förlag där vi ger ut böcker om praktiskt ledarskap. För den där känslan är beroendeframkallande och mig veterligen utan biverkningar.

För några veckor sedan fick jag tips om att läsa en bok som heter ”The progress principle” av Teresa Amabile och den ögonblickliga förälskelsen infann sig direkt. Teresa har nämligen undersökt vad som motiverar människor som arbetar i grupp och insett att den viktigaste faktorn för motivation faktiskt inte är vad man hade förväntat sig. Och när Teresa har frågat chefer om vad de tror är den viktigaste anledningen svarar 95 procent av de tillfrågade tyvärr fel.

Jag gillar böcker där författaren inte bara hävdar något utan har mycket att backa upp sina åsikter med. Teresa har 48 000 saker som backar upp vad hon säger, nämligen dagboksanteckningar från människor som arbetat i olika sorters team där hon kunnat följa deras arbete på daglig basis vilket gjort att hon kunnat se vilka saker som haft kort respektive lång effekt på deras motivation. Det hon har upptäckt är att många av de saker som vi inbillar oss är viktigast för motivation ofta är rätt kortsiktiga. Att ge återkoppling, positiv och negativ, på det arbete som vi gör är alla överens om att det är viktigt för motivationen men tyvärr inte i den långsiktiga utsträckning som vi ofta inbillar oss.

Så vad är då det rätta svaret? Ja, självklart ligger svaret i bokens titel: Progress. Alltså, det viktigaste för teammedlemmars motivation, men även kreativitet och arbetsglädje, är att tydligt se framgång i sitt arbete. Teresa varnar för förlamande effekter av mål som är för långt fram i tiden där våra medarbetare har svårt att se om vi rör oss framåt. Att-göra-listan behöver kompletteras med en Att-ha-gjort-lista för att vi ska åstadkomma den effektivitet i teamet som vi eftersträvar.

På Informator håller jag kurser om agila metoder och det känns alltid skönt när man får saker bekräftade. Mycket av essensen i agila värderingar handlar om att åstadkomma den synlighet kring framgång som Teresa pratar om i sin bok. Rent praktiskt innebär agila metoder ofta stora väggtavlor med post-it-lappar som ger en tydlig bild av var vi är och var vi ska. Så, oavsett om du vill bli ”agil” eller inte: börja visualisera ert arbete – det kommer att vara den bästa investeringen du någonsin gjort!

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill dela med dig av dina åsikter! Tänk på att hålla på "Netiketten" och använda vårdat språk.