Experttipset: Excel 2016: Fyra nya möjligheter i Pivottabeller

Sök i Fältlistan

Om din datakälla har många kolumnfält går det (från version 2016 av Excel) att skriva in delar av fältets namn i sökrutan så filtreras de fälten fram i listan.

Automatisk gruppering

När du använder datumfält i Pivottabeller i Excel 2016 grupperas datum med automatik i år, kvartal och månad.

Granska diagram

I Excel 2016 kan du klicka på de nya Granska [Drill down] knapparna för att granska värden i diagram, uppåt och nedåt när du har grupperad data i Pivottabeller.

Automatisk identifiering av tabellrelationer


I Excel 2016 kan programmet själv hitta relationer mellan Excel-tabeller när du skapar Pivottabeller i en datamodell.

Anna-Karin Petrusson håller kurser inom de flesta av områdena inom Microsoft Office och dessa kurser hittar du såklart på Informators samlingssida för användarutbildningar.

4 kommentarer

Her och tack för din blogg. Vad är korrekt: Jag lyckas inte skapa en 1:n relation i "vanliga" Excel 2016 företag. (Jag har inte tillgång till Power PIvot, den dyrare licensen, men har en fullvärdig Excel 2016), Jag lyckas inte hitta om det stämmer att vanliga excel inte stödjer 1:n? Kommentaren när jag testar och har 1:n-värden från programmet, säger att det inte stödjs. Det är besvärligt att lösa och förstå vad av Power BI som är tillgängligt och inte.

Ett enormt stort tack för ett klargörande i detta, jag testar fram och tillbaka och behöver veta programmet begränsning och om jag i så fall möjligen kan gå via access för att lösa behovet?

Svara

Hej, kanske kan jag hjälpa dig. men vi behöver se på detaljerna. Det enklaste blir om vi kan ta det per telefon. Om du mailar mig ditt tel på CG.Wahlberg@informator.se, så kan jag kontakta dig på fredag, en tid som du kan.
Mvh
C-G

Svara

Hej,
Jag har ett allvarligt problem med Excels sorteringsfunktion. När jag sorterar listan:
Wa
Vb
Wc
Vd

Så sorterar Excel listan till
Wa
Vb
Wc
Vd

Den hoppar alltså över bokstaven W och V. Först tänkte jag att Excel antar att W och V är samma bokstav men när jag slår upp ascci-koden för W och V i Excel får jag 87 och 86, vilket skulle för mig innebära att så är inte fallet. Jag försökte sedan sortera listan
W
V

Och fick korrekt sorterat listan nämligen
V
W

Vilket innebär att Excel inte tar W och V som samma bokstav. Excel hoppar alltså över bokstäverna W och V om dessa bokstäver är kombinerade med andra bokstäver. Jag har försökt med alla åtgärder, nämligen skapa egna listor, ändra OS-språket till engelska, ändra språket i programmet Excel, ändrade inställningar i Access då jag läste många kommentarer om att det skulle kunna vara lösningen, men ingenting har hjälpt. Jag har pratat med mina kompisar i USA och de har absolut inte detta problem. Frö de fungerar det alldeles utmärkt. Google kalkyl fungerar perfekt också men där kör man även kommandona på engelska också. Är det någon av er experter som skulle kunna titta på fallet, se om ni kan hitta en lösning? Jag har som sagt Windows 10, svenska och MS Office också på svenska. Snälla hjälp. Du kan svara på
ali_2002swe@hotmail.com

Svara

Hej,
Ditt problem har (troligen) med olika språks sätt att hantera V o W, att göra.

I svenska alfabetet har bokstaven ”W” behandlats som en variant av ”V”,
(i Svenska Akademiens ordlista, from. 2006 anses ”W” vara ett separat tecken).
Detta har MS inte lagt märke till, möjligen. Men du nämner lösningen i din fråga.

Jag har mailat dig en fil med lösningen, där du använder en hjälpkolumn när du sorterar, där du ska lägga funktionen Kod (Code). Denna ger dig tecknens nummerkod att sortera med, så blir det rätt.

Bästa hälsningar
C-G Wahlberg
Informator

Svara

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill dela med dig av dina åsikter! Tänk på att hålla på "Netiketten" och använda vårdat språk.