- Handlingen att kräva/fordra något av någon
- Muntligt eller skriftligt framställd begäran att få en penningfordran betald
Krav kopplas inte sällan
ihop med tunga och tråkiga dokument, gärna i kontraktsammanhang, som vid
uppfyllnad levererar en belöning i form av en pengapåse. Krav ses därför ofta
något nödvändigt ont för att få tag i den där hägrande pengapåsen.
Enligt mig handlar krav
om innovation och kreativitet, att få ned en vision på papper så att alla
inblandade kan delta i diskussionen kring visionen. Krav handlar om att skapa
och realisera nya system som kan hjälpa, förbättra eller till och med revolutionera
teknik så som vi ser den idag. Men dålig kravhantering kan lika lätt stjälpa
och i stället orsaka skada, ekonomisk förlust, stagnation samt akut huvudvärk.
Inte mindre än 56%* av alla projekt som aldrig når i mål fallerar till följd av
otillräcklig kravhantering.
Krav känns helt enkelt
inte särskilt sexigt. Området är stort, oöverskådligt, förknippat med många
frågetecken och grå byråkrati. Krav är svårt, men behöver inte vara elefanten i
rummet som ingen vill prata om. Så hur äter man då en elefant? En bit i taget!
Här presenteras tre munsbitar att börja med:
- Granska kraven
- Rita ett kontextdiagram
- Skapa mock-up:s
Att granska kraven för
att öka deras kvalitet borde inte vara någon revolutionerande tanke, men är ett
moment som av olika anledningar till exempel ekonomiska, tidsmässiga eller ren
okunskap, hoppas över. Involvera kund, test, utveckling och slutanvändare
tidigt för att säkerställa att alla är med på banan. Och att kraven är på
banan.
I ett kontextdiagram
identifieras i vilken miljö systemet kommer leva, samt systemets omfattning.
Det blir snabbt tydligt hur lätt det är att missa vilka integrationspunkter eller
användare ett system har eller vad som faktiskt ska utvecklas och ingå i
projektet.
En bild säger mer än
tusen ord och detta ska inte underskattas när det kommer till krav. Ett GUI
blir genast betydligt mer överskådligt och greppbart om kraven kompletteras med
enkla bilder som illustrerar disposition och flöden. Men mock-up:s behöver inte
stanna vid endast GUI:n. Att ha något konkret att diskutera krav kring
underlättar för kund som leverantör att med större exakthet identifiera
fallgropar och missförstånd.
Om ovan smakade bra finns
det många fler munsbitar att hämta i form av kurser inom kravhantering. Och jag
kan lova – det är mycket mer spännande än det vid första anblicken verkar.
* Källa: J. Martin
// Karolina Mileros
Test Manager med specialistkompetens kravhantering
Test Manager med specialistkompetens kravhantering
Informator erbjuder flera spännande kurser inom Kravhantering och Testmetodik. Se alla våra kurser inom Krav och Test här
Skicka en kommentar
Trevligt att du vill dela med dig av dina åsikter! Tänk på att hålla på "Netiketten" och använda vårdat språk.