- om variabilitet, SW product lines, och hur ”gamla ekonomin”
tänker efter före.
Den som gått kursen Architecture Fundamentals, eller läst på själv, kommer ihåg resonemanget om symbiosen mellan Agile och
arkitektur. Krasst ekonomiskt är drivraften bakom bådadera den samma: att
slippa onödigt jobb.
Medan Agile förebygger onödig hierarki och overhead
framförallt i närtid, förebygger arkitektur onödig upprepning och dubbelarbete även
på sikt.
En agil arkitekt strävar efter att minimera dubbelarbetet utan att öka overhead
och mängden TAGRI (They Ain’t Gonna Read It). En agil arkitektur:
- tas fram med de agila metoder, teamen använder i övriga
projekt
- dokumenteras på ett agilt sätt
- är agil i sig särskilt när det gäller de första 4
principerna (av 12) i Agile Manifesto,
- kundnytta
- förändringsvänlighet
- täta
snabba leveranser av fungerande system
- nära
samarbete med verksamheten.
Utöver att agila metoder/processer strävar efter att svara
på förändringsönskemål snabbt, med de medel och färdigheter som finns att tillgå,
så tänker en agil arkitekt också långsiktigt, på tvären av projekt- och produktgränser. Särskilt när det gäller att
proaktivt bygga in färdiga variationsmekanismer, som i sin tur kan snabbt och
förutsägbart svara på förändringsönskemål även i ett sent skede.
Av arkitektrollen kräver detta utöver komponenttänkandet också flexibla komponenter och även en flexibel arkitektur/plattform. Den senare skrev jag ett gästinlägg om på denna blogg, i november 2013, inspirerad av VW-koncernen efter att HHS i Stockholm konstaterat att
bilindustrin ligger årtionden före ”nya ekonomin” (t ex läkemedel) vad gäller
konkurrenstryck, processeffektivisering, Lean-tänkande, mm.
Trots att varannan jämförelse mellan bilindustrin och
kunskapsindustrin haltar, så tillhör flexibla produktarkitekturer områden
där vi har något att lära. Ett år senare har nu VW:s häpnadsväckande
plattformsinvestering (500 miljarder SEK) gett ett globalt eko och ett race till megaplattformar (vad var det vi sa 2013, när man ännu skrev ”megaplattform” med citationstecken...)
Tala om en gammal bransch som tänker nytt och har grepp om inte bara på vad
arkitektur kostar utan även på vad den inbringar.
Det förvånar knappast att racet till megaplattformar sammanfallit
med ett nygammalt mjukvaruhus-tänk inom systemarkitektur: en varierbar
software-product line, fritt översatt att tänka som de svenska ”I:na” tänkt i
många år inom ERP, CRM, SCM, m m. Att sätta tydliga ramar, sammanhang och mål
för komponentifiering, återanvändning, och variabilitet (framförallt hur långt
det är praktiskt rimligt att variera/tänja komponenterna resp plattformen, och
med vilka mönster och taktiker/tekniker).
Tekniskt sett är variabilitet (utan ytterligare programmering)
både en förutsättning för och ett mått på ”SW-product line mognad.” Mer följer i
endags-kursen på Informator (fr o m vinter 2014), Modular Product Line
Approach in Architecture (T1430).
Bild: drivkraften bakom inbyggd variabilitet är en
kombination av att efterfrågan blivit mer heterogen (för at inte säga spretig)
samtidigt som tids- och kostnadspressen ökat.
Milan Kratochvil
konsult, Kiseldalen.com
Huvudförfattare: Growing Modular: Mass Customization of Complex Products, Services and Software samt UML Xtra Light: How to Specify Your SW Requirements
UML 2 Professional, OCUP Advanced Level (certifikatnivå 3 av 3)
Milan samarbetar med Informator sedan våren 1996 inom modellering, UML, krav, analys, arkitektur och design. Håller f.n. kurser i Arkitektur, i modellering (T2715, T2716), och 2013 höll han också Informators fullsatta Frukostseminarium om användningsfall.
Skicka en kommentar
Trevligt att du vill dela med dig av dina åsikter! Tänk på att hålla på "Netiketten" och använda vårdat språk.