Top 10 tips för en bra arbetsdag

I dagens samhälle är det lätt att bygga upp stress och saknar du små interna milstolpar för att förebygga detta kan stressen gå ut över både arbete och privat. Här är 10 enkla tips från Informators kursledare Beate Bjelke om hur du kan bygga en bra arbetsstruktur för dagen!
  1. Planera och kommunicera så att du har fokus några gånger varje dag på det egna, koncentrationskrävande arbetet
  2. Håll öga på dina egna tillstånd – mentalt, känslomässigt och fysiskt
  3. Styr dig själv och din kommunikation med omgivningen
  4. Förutse krock mellan olika mål och prioriteringar
  5. Se över dina vanor – kanske upprepar du omedvetet handlingsmönster som inte tjänar dig i din nuvarande situation
  6. Lär dig växla mellan att utföra arbete och att utvärdera vad som är bäst att göra härnäst
  7. När något skaver, tag initiativ till att kommunicera, lösa, föreslå, flagga problem. Du har inte ensam ansvaret att fixa allt
  8. Egen och andras stress är en resurstjuv, räkna med stress, då kan den hanteras
  9. "Parkeringsplatserna” – till arbete/uppgifter/epost som inte blir färdig förrän andra har återkommit till dig. Systematisera, håll ordning och kolla läget på dem regelbundet, så behåller du upplevelsen av koll på läget
  10. Var aktiv i planering och utvärdering av möten. Se till att det finns styrmekanismer som alla välkomnar (kallelse, agenda, tider, tydlig ledning, grundregler, anteckningar från mötet osv)

Beate Bjelke har arbetat med Informator under lång tid och hålla bland annat kurser inom Personlig Effektivitet, Effektiva Möten, Presentationsteknik och Medarbetare i Projekt.

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill dela med dig av dina åsikter! Tänk på att hålla på "Netiketten" och använda vårdat språk.