IPv6 och Office 365, vad har dessa gemensamt för offentlig sektor?

Ingen har väl undgått att höra om molntjänster för driften av IT. Microsoft har slagit på trumman ganska länge för Office 365. Aningen förvirrande kanske till en början, då man automatiskt förknippar detta med Office-paketet från Microsoft som nästan alla har använt någon gång i arbetslivet och privat. Nu är Office 365 inte bara ett nedladdningsbart Office-paket med fem uppsättningar per användare utan ersätter i princip egen drift av bland annat servers som SharePoint server, Exchange server samt Lync server.

IPv6 då? Troligen har du som arbetar med IT-infrastruktur hört något om detta nya IP-protokoll som på sikt ersätter dagens IPv4-protokoll. Under en längre tid har det pratats om att IPv4 adresserna börjar ta slut och sedan en tid har det hänt att IANA (dom som delar ut adresser) har slut på IPv4 adresser att dela ut till globalt regionala center (som i sin tur delar ut adresser till operatörer och organisationer (RIRs)). Därför har regeringen i sin digitala agenda rekommenderat offentliga sektorn i Sverige att börja införa IPv6 publikt gällande webb, mail och DNS till en början.

Både IPv6 och Office 365 har gemensamt att det är relativt nya områden som kommer starkt de närmaste åren inom offentlig sektor. Så ta nu chansen inför hösten att gå kurs hos Informator inom dessa spännande tekniker. Fördelen med att redan nu börja öka kompetensen för den egna organisationen är att det nästan är ofrånkomligt att du för eller senare står inför faktum att börja införa dessa teknologier.

Informator har ett flertal kurser inom Office 365 och IPv6 som gör att just du som arbetar med IT verksamhet inom kommun, stat och landsting, har alla möjligheter att börja förbereda dig och din organisation på att migrera till dessa områden.

Mer information om kursen IPv6:

Mer information om kurser inom Office 365 hittar du på:


Gå in på informator.se redan idag och boka upp dig på kurser inför hösten!

Magnus Coldning
Jag h
ar arbetat med IP-nätverk sedan tidigt 90-tal och med data samt telekommunikation med början redan under 80-talet. 
Jag var troligen den första i Sverige som fick händerna på VIC-20 datorn, då jag jobbade för Datatronic som var generalagent för Commodore under tidiga 1980-talet. Kommunikation mellan vare sig den är analog eller digital i någon form har varit mitt arbetsområde ända sedan mina första år i arbetslivet. 

Har under 00-talet varit med och grundat några bolag inom nätverk och IT-säkerhetsområdet som framgångsrikt etablerat sig inom branschen. 
Föreläser och utbildar inom nätverk och molntjänster samt driver ett konsultbolag inom området som ledare och konsult.

Jag tycker om att förklara komplexa tekniker på ett enklare sätt till människor som behöver förstå och få kunskap av detta i sitt arbete. Sedan försöker jag alltid anpassa min pedagogik efter olika målgrupper och få in olika infallsvinklar. Min erfarenhet är att praktik är det bästa sättet i de flesta fall - i alla fall inom mitt område. Jag ser pedagogiken som en utmaning och ser kontinuerligt över den.

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill dela med dig av dina åsikter! Tänk på att hålla på "Netiketten" och använda vårdat språk.