Okänd Informatorhistorik



Mats och Katarina hette Informators grundare och det var år 1990. 1996 höll jag min första kurs åt dem - Grundkursen i C-programmering. Är jag därmed möjligen den slitstarkaste kursledaren hittills? (Det går att kommentera nedan.)

Kurserna hölls då huvudsakligen i hotell Morningtons konferenslokaler på Nybrogatan, i källaren. En enda tekniker skötte all prep av salarna, och all annan teknik, och hade ett förrådsrum i samma källare, fullt av datorer. Låt oss kalla honom J. Möjligen fanns det någon lägenhet någonstans i de yttre förorterna men J bodde framförallt på en luftmadrass i sitt förråd. Eftersom han hade jobb dygnet runt och dessutom var intresserad av att dricka whisky (det är jag också) så var det mera praktiskt med luftmadrassen, några steg från baren.

Kurslokaler, hotellrum för lärare, bar, restaurang och ett levande whiskyintresse fanns därmed under samma tak och det var en trevlig kombination. Man behövde strängt taget aldrig lämna hotellet. Alla lärare och en och annan kursdeltagare blev oftast kvar åtminstone en stund efter kursdagarna. När man slutligen gick ut på fredagseftermiddagen slog dagsljuset emot en som en fotoblixt.

J slutade någon gång i slutet av 90-talet och anställdes på FRA. Det hindrade inte att han dök upp i baren på Mornington då och då för att prova någon liten whisky. Vi andra var då förstås nyfikna på om han kunde berätta hemligheter från FRA.

Man ska minnas att den nu helt dominerande lösningen på krypteringsproblemet - asynkrona nycklar och RSA-kryptering blev dominerande i den vevan. Det är fascinerande att själva den geniala idén att ha två nycklar, private och public, kläcktes först i slutet av 1970-talet och patenterades först 1983. Den sortens geniala idéer är annars ofta hundratals eller tusentals år gamla. Engelska säkerhetstjänsten lär ha haft idén långt tidigare, men där var allting så superhemligt att den aldrig kom till användning.

Under hela andra världskriget använde man synkron nyckel, dvs samma nyckel för kryptering och dekryptering, vilket ju skapar ett oerhört problem med distributionen av nycklar. Då kunde FRA framgångsrikt dekryptera den radio- och telegramtrafik de snappade upp. Kanske kom de ibland också över skarpa nycklar. Så var det fram till 1990-talet.

Vi undrade alltså hur det nu går för stackars FRA att dekryptera RSA med 128-bitars asynkrona nycklar. Går det bra? Är regeringen nöjd? Får ni fortsatta anslag? J teg som en mussla. Låt oss bjuda på en whisky! Det lossar tungans band.

Vi insåg förstås att han skulle drabbas av gruvliga straff om han bröt mot sekretessen. Men vilket kunde då detta gruvliga straff vara? J teg som en mussla också om det.

Så fick han en och annan gratis whisky.

1 kommentarer :

Hej Anders,

@Är jag därmed möjligen den slitstarkaste kursledaren hittills?

Själv började jag hjälpa Informator runt 1992-93. Mornington var ett kul ställe. Utöver detta, höll vi till på lite andra hotel runt om i Stockholm.

På den tiden körde jag mest kurser i objekt-orienterad analys och design, C, C++ och Perl. Jag utvecklade också kursen Avancerad C++, som jag har för mig du har förvaltat bra sedan dess.

Under andra halvan av 1995 valde jag att ägna mig åt annat än Informator, även om jag gästspelade till och från under resten av 90-talet.

Från 2009, har jag återförenat mig med Informator-kåren och kör en stor mängd egenutvecklade kurser inom C++, Erlang, Android, Groovy och en del annat mer.

Vänliga och kollegiala hälsningar,
/jens

Svara

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill dela med dig av dina åsikter! Tänk på att hålla på "Netiketten" och använda vårdat språk.