Har du process-skräck?


Hör du till dem som får kalla kårar när du hör ordet ’processer’? Det gör jag.

Jag tycker verkligen inte om ordet 'processer'. Det skapar en känsla av obehag. I min hjärna dyker alla möjliga associationer upp, den ena konstigare än den andra. Betongbyggnader från gamla öst-blocket. Invecklade formulär med obegripliga fält.  Utdragna juridiska fall.  Gråa korridorer med gröna nålfiltsmattor.

ITIL-ramverket kryllar av processer och att jag, så gott som dagligen, predikar vikten av tydliga processer måste bero på en kombination av avtrubbning och masochistisk läggning. Ett led i min terapeutiska strävan att bygga upp ett uthärdligt förhållande till ordet har varit att skapa en förståelse för vad ordet egentligen betyder, ungefär på samma sätt som man behandlar spindelfobi genom att utsätta sig för obehaget och gradvis möta sin skräck.
Det finns naturligtvis en akademisk definition av ordet process men det har faktiskt inte hjälpt mig i någon större utsträckning. Input, output, aktiviteter, triggers, mottagare… BLA BLA BLA!

Jag har helt enkelt fått skapa min egen tolkning av ordet processer och den har nu landat i att det betyder ”paketerad ordning och reda”. Med den betydelsen har mitt liv blivit lättare. I förlängningen gör det att jag kan förklara hela ITIL-ramverket på det sättet. Det är en paketering av ordning och reda. Vad skönt! Ordning och reda är någonting jag gillar.      

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill dela med dig av dina åsikter! Tänk på att hålla på "Netiketten" och använda vårdat språk.